Hier wordt een beschrijving gegeven van de startactiviteiten, onderzoeksactiviteiten en acties & presentaties voor het thema: Van koe tot koelkast.
Startactiviteiten
- Start een kringgesprek met foto’s en/of praatplaten van de boerderij. Wat herken je? Wat weet je? Wat vraag je je af?
- Vraag de leerlingen hun pauzehapje en/of lunchpakketje te pakken. Kijk samen naar welk eten en drinken dat ze bij zich hebben, van melk(vervangers) wordt gemaakt.
- Neem verschillende melkproducten en melkvervangers mee en laat de leerlingen de producten proeven.
- Ga op excursie naar een boerderij, bijvoorbeeld via GroenGelinkt, BoerderijEducatie Nederland en Boerderijzuivel.
- Bedenk wat je gaat vragen!
Onderzoeksactiviteiten
Sociaal-culturele praktijk:de boerderijwinkel
- Onderzoek hoe melk en andere zuivelproducten gemaakt worden.
- Gebruik boeken, teksten en filmpjes.
- Klik hier voor een filmpje over de melkfabriek.
- Maak je eigen zuivelproduct (boter is gemakkelijk te maken in de klas!).
- Leerlingen kunnen in groepjes specifiek onderzoek doen naar de verschillende boerderij dieren.
- Gebruik boeken, teksten en filmpjes.
- Laat de leerlingen enkele boerderijdieren tekenen of schilderen.
- Nodig een boer uit in de klas die antwoord kan geven op de vragen van de leerlingen.
- Maak een boerderijwinkel spel-hoek. Hier kunnen leerlingen:
- Een collage maken van producten die in de hier verkocht zouden kunnen worden. Is er bijvoorbeeld iets in de aanbieding deze week in onze winkel?
- Zelf spelmaterialen maken, zoals boter (gemakkelijk), etalagemateriaal, kleding, etc.
- Producten verkopen.
- Onderzoek waarom melk gezond is.
- Gebruik boeken, teksten en filmpjes.
- Maak een reclamebord waarop staat hoe gezond zuivel is. Dit kan in de boerderijwinkel spelhoek staan.
- Onderzoek het verschil tussen biologisch/niet biologische zuivelproducten.
- Gebruik boeken, teksten en filmpjes.
Acties en presentaties
- Organiseer een proeverij van gerechtjes met (zuivel) producten van de boerderij. Ook kunnen de leerlingen aan hun ouders laten zien wat ze geleerd hebben.
- Maak een boerderijwinkel en laat leerlingen boerderijproducten verkopen.