Van koe tot koelkast

Hier wordt een beschrijving gegeven van de startactiviteiten, onderzoeksactiviteiten en acties & presentaties voor het thema: Van koe tot koelkast.

Startactiviteiten

- Start een kringgesprek met foto’s en/of praatplaten van de boerderij. Wat herken je? Wat weet je? Wat vraag je je af?

- Vraag de leerlingen hun pauzehapje en/of lunchpakketje te pakken. Kijk samen naar welk eten en drinken dat ze bij zich hebben, van melk(vervangers) wordt gemaakt.

- Neem verschillende melkproducten en melkvervangers mee en laat de leerlingen de producten proeven. 

- Ga op excursie naar een boerderij, bijvoorbeeld via GroenGelinktBoerderijEducatie Nederland en Boerderijzuivel.

  • Bedenk wat je gaat vragen!

Onderzoeksactiviteiten

Sociaal-culturele praktijk:de boerderijwinkel

- Onderzoek hoe melk en andere zuivelproducten gemaakt worden.

  • Gebruik boeken, teksten en filmpjes. 
  • Klik hier voor een filmpje over de melkfabriek. 
  • Maak je eigen zuivelproduct (boter is gemakkelijk te maken in de klas!).

- Leerlingen kunnen in groepjes specifiek onderzoek doen naar de verschillende boerderij dieren.

  • Gebruik boeken, teksten en filmpjes.
  • Laat de leerlingen enkele boerderijdieren tekenen of schilderen. 

- Nodig een boer uit in de klas die antwoord kan geven op de vragen van de leerlingen.  

- Maak een boerderijwinkel spel-hoek. Hier kunnen leerlingen: 

  • Een collage maken van producten die in de hier verkocht zouden kunnen worden. Is er bijvoorbeeld iets in de aanbieding deze week in onze winkel? 
  • Zelf spelmaterialen maken, zoals boter (gemakkelijk), etalagemateriaal, kleding, etc. 
  • Producten verkopen.

- Onderzoek waarom melk gezond is. 

  • Gebruik boeken, teksten en filmpjes. 
  • Maak een reclamebord waarop staat hoe gezond zuivel is. Dit kan in de boerderijwinkel spelhoek staan. 

- Onderzoek het verschil tussen biologisch/niet biologische zuivelproducten. 

  • Gebruik boeken, teksten en filmpjes. 

Acties en presentaties

- Organiseer een proeverij van gerechtjes met (zuivel) producten van de boerderij. Ook kunnen de leerlingen aan hun ouders laten zien wat ze geleerd hebben. 

- Maak een boerderijwinkel en laat leerlingen boerderijproducten verkopen.