Hier wordt een beschrijving gegeven van de startactiviteiten, onderzoeksactiviteiten en acties & presentaties voor het thema: Wie maakt jouw boterham?
Startactiviteiten
- Vraag de leerlingen om hun pauzehapje en/of lunchpakketje te pakken. Vertel dat we eens gaan kijken wat voor brood (of broodvervangers) we bij ons hebben.
- Neem verschillende soorten brood (en broodvervangers) bijv. bruin en wit, turks brood, pitabrood, brood met zaadjes erin, stevig, zacht, etc. mee en laat de leerlingen proeven.
- Laat het filmpje zien van Smaaklessen, waar de molenaar aangeeft meer te willen weten over brood!
- Ga op excursie naar een bakkerij of molen.
- Tip: zoek hier
- Bedenk wat je gaat vragen!
Onderzoeksactiviteiten
Sociaal-culturele praktijk:de bakkerij
-Onderzoek hoe je brood maakt.
- Gebruik boeken, teksten en filmpjes.
- Kijk bijvoorbeeld dit filmpje.
- Nodig een bakker of molenaar uit in de klas die antwoord kan geven op de vragen van leerlingen.
- Maak een bakkerij spel-hoek. Hier kunnen leerlingen:
- Een collage maken van producten die in de bakkerij verkocht zouden kunnen worden. Is er bijvoorbeeld iets in de aanbieding deze week in onze bakkerij?
- Zelf spelmaterialen maken, zoals verschillende baksels (echt of nepdeeg), etalagemateriaal, kleding, etc.
- Echte of neppe brood-baksels verkopen.
- Wanneer er onderzoek gedaan wordt naar het verschil tussen bruin en wit brood:
- Lees en maak een eigen brood recept
- Bak verschillende soorten brood
- Laat d.m.v. een proefje met een zeef met bloem en volkoren meel zien wat het verschil is tussen wit en bruin brood.
Acties en presentaties
- Bak met de leerlingen (verschillende soorten) brood. Laat de leerlingen hun zelfgebakken brood verkopen aan hun ouders in de eigen gemaakte bakkerij-spelhoek in de klas.