Wie maakt jouw boterham?

Hier wordt een beschrijving gegeven van de startactiviteiten, onderzoeksactiviteiten en acties & presentaties voor het thema: Wie maakt jouw boterham?

Startactiviteiten

  • Vraag de leerlingen om hun pauzehapje en/of lunchpakketje te pakken. Vertel dat we eens gaan kijken wat voor brood (of broodvervangers) we bij ons hebben.
  • Neem verschillende soorten brood (en broodvervangers) bijv. bruin en wit, turks brood, pitabrood, brood met zaadjes erin, stevig, zacht, etc. mee en laat de leerlingen proeven.  
  • Laat het filmpje zien van Smaaklessen, waar de molenaar aangeeft meer te willen weten over brood!
  • Ga op excursie naar een bakkerij of molen. 
  • Tip: zoek hier
  • Bedenk wat je gaat vragen!  

Onderzoeksactiviteiten

Sociaal-culturele praktijk:de bakkerij

-Onderzoek hoe je brood maakt.  

  • Gebruik boeken, teksten en filmpjes. 
  • Kijk bijvoorbeeld dit filmpje.
  • Nodig een bakker of molenaar uit in de klas die antwoord kan geven op de vragen van leerlingen.

- Maak een bakkerij spel-hoek. Hier kunnen leerlingen: 

  • Een collage maken van producten die in de bakkerij verkocht zouden kunnen worden. Is er bijvoorbeeld iets in de aanbieding deze week in onze bakkerij?
  • Zelf spelmaterialen maken, zoals verschillende baksels (echt of nepdeeg), etalagemateriaal, kleding, etc.
  • Echte of neppe brood-baksels verkopen. 

- Wanneer er onderzoek gedaan wordt naar het verschil tussen bruin en wit brood:   

  • Lees en maak een eigen brood recept
  • Bak verschillende soorten brood
  • Laat d.m.v. een proefje met een zeef met bloem en volkoren meel zien wat het verschil is tussen wit en bruin brood.

Acties en presentaties

- Bak met de leerlingen (verschillende soorten) brood. Laat de leerlingen hun zelfgebakken brood verkopen aan hun ouders in de eigen gemaakte bakkerij-spelhoek in de klas.